Voor wie is Yin Yoga

Yin yoga is een prachtige tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande westerse leven en daarom in beginsel geschikt voor iedereen.

De houdingen worden veelal zittend of liggend uitgevoerd en hierbij wordt gebruik gemaakt van hulpmiddelen. Dankzij deze hulpmiddelen zijn de houdingen voor een ieder toegankelijk. Bij blessures kan de houding worden aangepast of een geheel andere houding worden aangeboden met dezelfde uitwerking. Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande westerse leven. In Yin Yoga verloopt alles langzaam en rustig, je neemt er de tijd voor je lichaam en je gevoel, het zijn in het moment.

Yin Yoga is voor jong en oud, man en vrouw!

Yin Yoga Yin Yoga heeft een positief effect op fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch niveau.

  • Stressreductie
    Yin yoga bevat veel elementen van mindfulness en heeft een meditatief en rustgevend effect. Doordat de houdingen langer worden aangehouden wordt je uitgenodigd je fysieke, mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten. Spanning of stress kan verminderen zodra we aandacht besteden aan onze adem en deze laten vertragen. Als het stressniveau daalt betekent dat direct voordeel voor onze gezondheid: de bloeddruk daalt, de hartslag vertraagt, het immuun systeem wordt gereactiveerd, de spijsvertering verbetert en ontstekingsreacties verminderen.
  • Stimulatie van het bindweefsel
    Yin yoga stimuleert het bindweefsel, waardoor dit bindweefsel zich kan verstevigen en herstellen. Klachten als spierpijn, vermoeidheid en stijfheid kunnen verminderen. Ook bij mensen met fibromyalgie kan yin yoga verlichting brengen.
  • Meridianen
    Yin yoga stimuleert de meridianen (opent energiekanalen), waardoor de doorstroom van (levens)energie wordt bevorderd en eventuele energieblokkades kunnen worden opgeheven.
  • Soepel lichaam
    Het hele lichaam wordt soepeler en flexibeler, ook de gewrichten en de spieren. Bij blessures kan yin yoga het herstel bespoedigen.
  • Organen
    Yin yoga heeft op fysiek en energetisch niveau (meridianen) een positieve invloed op de werking van de organen.

Wil je weten of yin yoga voor jou is of heb je vragen? Neem gerust contact met mij op, of kom het gewoon een keer proberen en vooral ervaren!
Ervaar wat het effect van yin yoga beoefening voor jou doet! Proefles aanvragen

Mede dankzij de rustige, zachte manier van oefenen, kan yin yoga bijzonder geschikt worden ingezet als ondersteuning bij herstel en/of verlichting van klachten bij diverse aandoeningen. Voorbeelden waarbij yin yoga therapeutisch kan worden ingezet zijn: fertiliteitsproblemen, reuma, artrose, fibromyalgie, burn-out klachten, blessures, orgaanproblemen, stress, fysiek of psychisch trauma, chronische ziektes etc.


Meer lezen over Yin versus Yang en de filosofie en toepassingen van Yin Yoga

Meer energie, soepeler en in balans met Yin Yoga

De houdingen worden langere tijd aangehouden. Door het langer stil te blijven in een bepaalde houding wordt de chi-stroom (energie-stroom) in het lichaam in balans gebracht. Bij mensen die een tekort hebben, wordt de energiestroom in de houdingen geactiveerd. Bij mensen met een teveel aan chi wordt de energiestroom juist in balans gebracht.

Naarmate we ouder worden kunnen we last ervaren van inkrimping of degeneratie van het lichaam, van stijfheid van gewrichten, spieren en bindweefsel. Yin Yoga kan dit proces vertragen, de energie kan beter door het lichaam stromen en het lichaam wordt weer soepeler. Met een soepeler lichaam is het plezieriger bewegen en prettiger leven.

De natuurlijke krommingen in de wervelkolom krijgen dankzij het beoefenen van de yin yoga houdingen nieuwe impulsen om zich te regenereren. Veel mensen hebben een zittend beroep. Door het urenlang zitten raakt de wervelkolom soms letterlijk in de verdrukking. Bij een verkeerde zithouding wordt de rug verkeerd belast waardoor rugpijn ontstaat. Yin yoga kan dit op een zachte manier effectief bestrijden.

Yin yoga en een vorm van ‘yang’ yoga (zoals bijvoorbeeld poweryoga) zijn complementair. Beide vormen vullen elkaar aan. Yin Yoga is ook een heel goede aanvulling voor alle andere yang-sporten, zoals hardlopen, fitness, fietsen en zwemmen. De spieren worden tijdens de uitoefening van deze sporten korter; tijdens de yin yoga les wordt weer ruimte geboden voor verlenging en versoepeling.